Error message

Deprecated function: The each() function is deprecated. This message will be suppressed on further calls in menu_set_active_trail() (line 2394 of /var/www/vhosts/matercare.pl/includes/menu.inc).

Błąd optymizmu kontra konkursy losowe. Czy mamy większe perspektywy wygranej niż inni?

Gdyby tylko każdy umiał przeliczać natychmiastowo matematyczne szanse na wygranie w rozmaitych loteriach! Logicznie o tym myśląc, nigdy nie zagralibyśmy wtedy w totolotka. Na szczęście dla organizatorów płatnych gier losowych, a przede wszystkim ogromnych loterii, nie potrafimy tak dobrze liczyć.


A ponadto nasze rozumowanie jest obarczone błędem kognitywnym znanym jako błąd optymizmu.


Błąd optymizmu został zauważony przez naukowców badających, jak trafnie ludzie oceniają swoje szanse na zachorowanie. Eksperyment dowiódł, że ludzie zwykle uważają prawdopodobieństwo pojawienia się choroby za mniejsze w swoim przypadku niż u innych.

Czy ten tekst jest dla Ciebie interesujący? Jeśli tak, to wejdź też na pomocne wpisy (http://karpackiepokoje.pl/), które posiadają absorbujące dane - one pochłoną Cię kompletnie.

Co to znaczy? Że nawet kiedy wiedzą, że mają dokładnie takie same szanse na przejście raka, czują, że problem choroby dotyka raczej innych.


loteria
Author: MBWA PR
Source: http://www.flickr.com


Każda loteria musi opierać się podobnym myśleniu. Możemy słuchać uczonych i całkowicie zdawać sobie sprawę, że nasza szansa na wygranie równa się jeden do stu milionów, lub i miliarda, ale niemało osób i tak kupi los. Uznając, że te dane dotyczą innych, że to raczej inni będą mieli pecha. Charakteryzujemy się wręcz tym, że zawyżamy prawdopodobieństwo zdarzeń pozytywnych, a nie doceniamy prawdopodobieństwa tych negatywnych. Zakładamy zatem, że wysyłając los, to my, a nie inni, będziemy mieli szczęście.




Objawia się w wielu sytuacjach życiowych, nie tylko w tym, że w dniu losowania niewyobrażalnych nagród wiele osób zakupuje kupony czy wysyła wiadomości tekstowe, by wygrać. Podobnie jest np. przy kupowaniu polis lub w postrzeganiu swojego dziecka. Błąd optymizmu towarzyszy nam więc przy wielu sytuacjach, niekiedy nawet jest wykorzystywany przez profesjonalistów zajmujących się np. sprzedażą. Nie potrzeba nikogo oszukiwać, slogany reklamowe malujące przed nami atrakcyjne perspektywy wcale nie kłamią.


Tylko oddanie się błędowi optymizmu sprawia, że nabywając kupon zapominamy chwilowo, że możliwość wygrania najcenniejszej nagrody jest znikoma i że gra, w którą gramy to naprawdę wielka loteria.